REGULAMIN PRZYJMOWANIA UCZNIÓW
DO PAŃSTWOWEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA
im. T. SZELIGOWSKIEGO W SZCZECINIE
§1.
- Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej:
1) o sześcioletnim cyklu kształcenia jest:
– ukończenie przez kandydata w danym roku kalendarzowym co najmniej 7 lat oraz nie więcej niż 10 lat;
2) dopuszcza się przyjęcie do klasy pierwszej 6-letiego cyklu kształcenia dziecka 6-letniego, jeśli kandydat posiada zaświadczenie o korzystaniu z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole muzycznej, albo opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole muzycznej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną
3) o czteroletnim cyklu kształcenia jest:
– ukończenie przez kandydata w danym roku kalendarzowym co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat.
§2.
1.Szkoła informuje o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia:
1) na stronie internetowej szkoły w zakładce Rekrutacja,
2) telefonicznie poprzez sekretariat szkoły.
- Szkoła prowadzi okresową działalność konsultacyjną w formie:
1) dni otwartej szkoły,
2) konsultacji dla kandydatów w wyznaczonych przez szkołę terminach,
3) podczas spotkań koncertowych w innych placówkach oświatowych organizowanych przez nauczycieli szkoły.
- Podczas dni otwartej szkoły oraz konsultacji dla kandydatów do szkoły rodzice/ prawni opiekunowie kandydata mogą kontaktować się z nauczycielem zatrudnionym w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Szczecinie w celu wstępnego sprawdzenia uzdolnień kandydata i jego zainteresowań, aby na tej podstawie określić możliwości i celowość wyboru przez kandydata muzycznego kształcenia oraz wybranego przez niego kierunku (instrumentu).
- Szkoła prowadzi 2 osobne rekrutacje do:
1) PSM I st. im. T. Szeligowskiego w Szczecinie, al. Wojska Polskiego 115 – oddział lewobrzeże.
2) PSM I st. im. T. Szeligowskiego w Szczecinie, ul. Portowa 21 – oddział prawobrzeże.
§3.
- Rodzice kandydata ubiegającego się o przyjęcie do szkoły składają:
1) wniosek o przyjęcie do Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Szczecinie ucznia – zał. nr 1 do Regulaminu rekrutacji; deklarując chęć uczęszczania do szkoły na lewobrzeżu bądź na prawobrzeżu
2) oryginał dokumentu potwierdzającego wiek kandydata (do wglądu)
3) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia nauki w szkole muzycznej
4) aktualne zdjęcie legitymacyjne
5) w przypadku dzieci 6- letnich – zaświadczenie o korzystaniu przez kandydata z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole muzycznej, albo opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole muzycznej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- W przypadku ubiegania się o przyjęcie dziecka do klasy programowo wyższej – z przeniesienia z innej szkoły muzycznej – dodatkowo wymagane są dokumenty:
1) Kserokopia, potwierdzona za zgodność z oryginałem, ostatniego świadectwa promocyjnego SM I st.
2) Wykaz ocen śródrocznych, jeśli kandydat ubiega się o przeniesienie z innej szkoły muzycznej w II półroczu.
- Wymagane dokumenty kandydaci składają w sekretariacie szkoły w terminie wyznaczonym w harmonogramie rekrutacji na dany rok szkolny.
- Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza – specjalisty.
- §4.
- Kwalifikowanie kandydatów klasy I odbywa się na podstawie badania przydatności.
- Badania przydatności kandydatów przeprowadza się w terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
- §5.
- W celu przeprowadzenia badania przydatności kandydatów do klasy I Dyrektor Szkoły powołuje spośród nauczycieli szkoły komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
- W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1., zespoły kwalifikacyjne liczące, co najmniej 3 osoby.
- §6.
- Badanie przydatności kandydatów do szkoły polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych oraz predyspozycji do nauki gry na wybranym instrumencie.
- Badanie przydatności kandydatów obejmuje test praktyczny sprawdzający:
1) umiejętność śpiewania,
2) słuch muzyczny,
3) pamięć muzyczną,
4) poczucie rytmu.
3.Ostateczną ocenę badania przydatności stanowi średnia punktów ocen składowych z:
1) badania umiejętności śpiewania ( 1 – 25 pkt.)
2) badania słuchu muzycznego ( 1 – 25 pkt.)
3) badania pamięci muzycznej ( 1 – 25 pkt.)
4) badania poczucia rytmu ( 1 – 25 pkt. ).
- Oceny składowe dla poszczególnych zadań testu praktycznego są średnią wszystkich ocen cząstkowych poszczególnych członków komisji.
- Ocena predyspozycji do nauki na określonym instrumencie ma charakter opisowy.
- Kandydaci, którzy uzyskali minimum 18 pkt. jako ostateczną ocenę badania przydatności i pozytywną ocenę predyspozycji do nauki gry na wybranym instrumencie zostają zakwalifikowani do przyjęcia do szkoły.
- Uczniowie kwalifikowani są na pierwszy wskazany w kwestionariuszu instrument.
- Badanie przydatności kandydatów do nauki w szkole oraz przyjęcia uczniów mają charakter konkursowy w poszczególnych klasach instrumentów.
- Kandydaci, którzy uzyskali poniżej 18 pkt. z badania przydatności nie są zakwalifikowani i nie mogą być przyjęci do PSM I st. w Szczecinie.
- Jeżeli w danej grupie instrumentu ilość wolnych miejsc jest większa aniżeli ilość kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na ten instrument dopuszcza się możliwość przyjęcia kandydata, który wskazał ten instrument jako instrument II wyboru.
- Przy identycznej ilości punktów, decydująca będzie opinia komisji dotycząca predyspozycji do nauki gry na danym instrumencie.
- W uzasadnionych przypadkach komisja lub zespół kwalifikacyjny może zaproponować kandydatowi inny instrument niż deklarowany za wiedzą i pisemną zgodą rodziców.
- Kandydaci, którzy otrzymali pozytywny wynik badania predyspozycji a nie zostali przyjęci z powodu braku ilości miejsc do szkoły, mogą ubiegać się o przyjęcie do klasy I w ramach zwalnianych miejsc w miesiącu wrześniu.
- Dopuszcza się możliwość przeniesienia kandydata do Filii Szkoły na prawobrzeżu lub placówki macierzystej w miarę posiadanych miejsc, po złożeniu przez Rodzica pisemnej deklaracji.
- W miarę zwalnianych miejsc przyjmowani będą kandydaci, z listy kandydatów zakwalifikowanych – nie przyjętych z powodu braku miejsc, wg kolejności począwszy od najwyższej liczby punktów.
- Dopuszcza się możliwość przyjęcia kandydata do klasy nauczyciela wskazanego w oddzielnym podaniu, w miarę możliwości organizacyjnych i kadrowych szkoły.
- O przyjęcie do Szkoły nie mogą ubiegać się absolwenci szkół muzycznych I st.
- §7.
- Z przebiegu badania przydatności komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych i listę kandydatów niezakwalifikowanych oraz uzyskane przez nich oceny.
- Protokół, o którym mowa w ust. 1., powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego w szkole.
- §8.
- Po każdej części badania przydatności komisja lub zespoły kwalifikacyjne wpisują do protokołu uzyskane przez kandydatów wyniki, odrębne dla każdej części badania przydatności.
- §9.
- Decyzję o przyjęciu do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie ostatecznej oceny badania przydatności oraz w ramach ilości miejsc ustalonej w arkuszu organizacyjnym szkoły na dany rok szkolny.
- Dyrektor ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- §10.
- Dopuszcza się możliwość ubiegania kandydata o przyjęcie do szkoły do klasy wyższej niż pierwsza.
- Dla kandydata, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się egzamin kwalifikacyjny, który ma na celu sprawdzenie czy predyspozycje i poziom umiejętności kandydata odpowiadają programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty.
- Egzamin kwalifikacyjny przeprowadza komisja kwalifikacyjna powoływana przez dyrektora szkoły, spośród nauczycieli tej szkoły. Dyrektor szkoły wyznacza skład komisji, jej przewodniczącego oraz określa zadania członków komisji.
- Z przebiegu egzaminu kwalifikacyjnego komisja kwalifikacyjna sporządza protokół zawierający w szczególności ocenę predyspozycji i poziomu umiejętności kandydata. Komisja przekazuje protokół dyrektorowi szkoły.
- Dyrektor szkoły, na podstawie oceny predyspozycji i poziomu umiejętności kandydata, podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza.
- Protokół, o którym mowa w ust. 4, jest przechowywany w szkole lub placówce artystycznej przez okres kształcenia ucznia w danej szkole lub placówce artystycznej.
- Przyjęcie kandydata do klasy programowo wyższej odbywa się w ramach ogólnej liczby godzin przyznanych i zatwierdzonych w Arkuszu Organizacyjnym Szkoły przez Organ Prowadzący na dany rok szkolny.
- §11
- W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku zmiany miejsca zamieszkania ucznia, uczeń może być przyjęty do szkoły lub placówki artystycznej w ciągu roku szkolnego.
- Dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły lub placówki artystycznej do innej.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 10 stosuje się odpowiednio.
- §12.
1.Różnice programowe z zajęć edukacyjnych wynikające z okoliczności, o których mowa w § 11, uczeń uzupełnia na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia edukacyjne.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 kwietnia 2019. r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do innych (Dz. Ustaw z 2019 r. pod poz. 686)
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. tekst jednolity (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481)
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych